<< Antes Fotoblogg -

Fototur..

I söndags ville Per dra ut på en fototur så vi åkte till Bönan utanför Gävle, Engeltofta och till sist Valbo.
Blev en del fina sommarbilder :)
Lånade Pers maststativ så man kommer upp med kameran och får lite bättre översikt.
Någon som ser vad det är..?

Greyhound

I lördags tror jag det var (midsommardagen) åkte jag upp till Järbo för att fota hundkapp eller greyhound racing som det också heter. Det var första gången jag kollade på sånt och det var ju rätt kul :) det går så sjukt fort, de springer ju i ungefär 70 km/h!
Fick många oskarpa bilder....

Kvällsbilder

Åkte ut en sväng i måndags kväll för jag hade inget annat att göra.. Bilderna är tagna i Kungsgården och Mackmyra.
Någon dag ska jag ta bättre bilder på rapsfälten! :)
Sen började det regna..

Tilde

Emelie, en gammal klasskompis frågade mig om jag ville ta lite bilder på hennes barn och det ville jag självklart :)
Lånade studion i tisdags och fotade lilla Tilde. En bild skulle vara till en tatuering så det var ju viktigt att det skulle bli bra. Men jag blev riktigt nöjd med bilderna och det blev hon med :)
Tilde var så söt!

Sommarbilder

I lördags var jag till sommarstugan i Kungsberg, vädret var underbart och det var massor med blommor och insekter att fota :)
Jag jagade fjärilar ett bra tag :) svårt att komma nära dom för de flög iväg hela tiden när man närmade sig..

21 maj hemfärd..

Den här dagen var det alltså dags att åka hemåt och som vanligt ville man inte det.. Hade gärna stannat en vecka till.
Gick upp lite efter kl 4 på morgonen, packade klart det sista och lämnade hotellet.
När vi stod och väntade på bussen som skulle ta oss till båten kom jag på att jag inte hade något pass med mig..! Hade låst in det hos Villes syrra men som tur var jobbade hon vid bussarna så Ville fick springa in och hämta det :P
Åkte till båten i hamnen som skulle ta oss från Naxos till Santorini där flygplatsen ligger..
Gubben som lossade båten såg fotovänlig ut :)
Naxos hamn i soluppgången..
När vi hade kollat när båten åkte ut från hamnen så gick vi in och satte oss. Det var sköna stolar/soffor så jag somnade lite då och då.. Efter ca 3 timmar var vi framme på Santorini.
Fick sitta utanför flygplatsen i ca 3-4 timmar, kom väldigt tidigt dit eftersom det inte gick båtar så ofta..
Där njöt vi av den sista grekiska solen.. Jag ser kanske lite sur ut på bilden för jag hade köpt en flaska ouzo som gick sönder i resväskan när busschauffören öppnade bagageluckan, då ramlade självklart min väska ut :(
Som tur var klarade sig de andra flaskorna!
Foto: Ville såklart!
Sedan lämnade vi Santorini...
Det här var väl alla bilder jag hade tänkt lägga ut från resan, hoppas ni gillade dom! :)
Som sagt finns alla bilder och inlägg samlade i Naxos, Grekland 2011 som ni hittar till höger under Foto.

20 maj

Idag gjorde vi nog inget speciellt tror jag. Satt på Finikas ett tag på förmiddagen, som vanligt :)
Så det kommer lite blandade bilder nu bara..
Lånade Villes vidvinkelobjektiv (Sigma 10-20)
Har jag sagt att det var mysiga gränder..?
Gick upp på ett litet berg med en fin utsikt över vår närmsta strand från hotellet, Saint George beach
Hittade en katt som satt så fint och stilla som en staty
Träffade vår servitör på Flamingo där vi åt den 18 maj. Han blev intresserad av våra kameror och ville ha en bild på sig vid rosorna :P
Cool gubbe på mc
Solnedgång
Gyros Pitta.. Såna åt vi ganska många under veckan, väldigt billigt, gott och jättegott var det!
Det är ungefär som en kebabrulle med tzatzikisås. Ett måste om du åker till Grekland!
Killen på bilden gjorde i ordning en sådan på ca 15 sek, det kan man kalla snabbmat.
Sen blev det några kvällsbilder i hamnen

IR

Idag testade jag IR-fotografering för första gången.
Vad är IR? Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Infrar%C3%B6d_fotografering

Det var... tidskrävande (slutartider på 2-5 min) och väldigt mycket redigering i Photoshop.
Det här typen av fotografering måste man öva riktigt mycket på!
Såhär blev bilderna i alla fall :P

Bal

I fredags var det bal och alla som skulle vara med "visade upp sig" på Jerntorget.
Jag var snäll och åkte dit och tog lite bilder åt kompisar, så är här några :)
Tina och Marcus
Sofia och Andreas

Stockholm

I tisdags var jag och Niklas till Stockholm för att lämna tillbaka en Audi A3 cab (bilder på bilen finns här: http://openclose.blogg.se/2010/june/audi-a3-cab-24-juni.html)
Sen åkte vi in till stan och träffade ett par från Bilddagboken (eller Dayviews som det nu heter). Dom skulle lära mig lite mer om gatufoto :) det var faktiskt riktigt roligt att gå runt i stan och fota folk, dom bryr sig ju knappt där jämfört mot här hemma.
Här är dem vi träffade. Henrik och Stephen
Skaterampen vid Madborgarplatsen
Ett fyllo som inte gillade att bli fotad.
Han typ skrek "Ey varför fotar du mig?!"
Sen sa vi hejdå till Henrik och Stephen och tog vi Djurgårdsfärjan till Gröna Lund för att kolla på Jay Smith som skulle spela (hade några timmar kvar tills tåget skulle gå hemåt)
Jag hittade Andreas Weise från Idol 2010 som gärna ville vara med på en bild :)
Jay
Grönan
Vid Örbyhus körde tåget på en älg och blev stående i ca 1 timme och 40 min innan det till slut kom iväg.
SJ var snälla och fixade gratis taxi åt oss hem så vi var hemma ungefär kl 2 på natten...
Niklas var i alla fall glad på tåget :)

Larvigt besök

En buske i vår trädgård har invaderats av larver.
Blev ett par bilder på en som försökte ta sig upp på altanen..

19 maj

Idag hade vi hyrt fyrhjulingar och skulle åka till fina stränder och sånt var det tänkt.
Det var lite mörka moln men vi åkte ändå och när vi hade kört i en timme kanske så började det regna lite. Vi stannade på en taverna för kitsurfing (kommer inte ihåg vad byn hette) och fikade lite. Efter nån timme regna det mindre så vi satte oss och åkte vidare, hann inte åka speciellt långt förens det börjar regna mer och mer så åkte in i någon annan by och satte oss på en taverna igen. Det började ösregna, åska och blixtra som fan! Blev kvar på den tavernan i ungefär 4 timmar... Blev riktigt kallt där också, fick försöka värma mig med en handduk :P
Såhär såg utsikten ut från tevernan...
Efter många timmar på tavernan tröttnade vi och åkte hemåt fast det regna mycket fortfarande.
Det var hemskt att åka hem! Det var nog några mil och man var ju genomblöt efter 100 meter och hade tappat känseln för det var så kallt...
Regn, åska och 11 grader var det, trodde inte att det kunde bli så kallt i Grekland i maj. Höll på att frysa ihjäl på fyrhjulingen. På vissa ställen var det någon dm vatten på gatorna och det hade rasat jord från bergen ner på vägen så man kunde inte köra så fort heller..
När vi kom hem så fick vi höra att det inte hade regnat så mycket på flera år på Naxos.
Så vi valde fel dag!! :(

18 maj

Idag låg vi på stranden och solade, badade också men det var ganska kallt i vattnet så jag gick upp rätt fort :P
Gamla stan..
Ville..
På kvällen gick vi upp mot Naxosporten.
Klicka för att se större!
Naxosporten HDR
Det blev en fin solnedgång :)
Sen åt vi på en restaurang vid hamnen, Flamingo heter den.
Beställde in mat för typ 5-6 pers. Blev lite för mycket :P
När vi nästan ätit klart tände de eld på golvet bredvid vårt bord och började dansa, varför vet jag inte..

17 maj

Den här dagen hade vi hyrt en bil och skulle åka upp i bergen och runt nästan hela Naxos. Det var jag, Ville, Lotta, Marianne och Veera som åkte. De tre sista är alla reseledare på Naxos. Det var en riktigt kul dag även fast jag fick skavsår på fötterna för jag hade bara badtofflor. Det var inte så smart när man gick i bergen :P
Första stoppet blev på stranden i Agia Anna
Sen bar det iväg uppåt!
Det gick får på vägen och jag tyckte det såg så kul ut när de stod här och kollade över räcket :)
Ville, Lotta och Marianne vid en stor staty som skulle föreställa Dionysos.
Det var en grym utsikt!
Klicka på bilden för att se större!
Såna här vägar var det överallt, blev ganska läskigt ibland..
Här är vår lilla bil!
Sedan kom vi till Lionas som är en liten by precis vid havet.
Jag har aldrig sett så klart vatten, såg precis ut som ett vykort!
Det var sååå fint där!
Ville tog en bild på mig..
Panorama (klicka för att se större)
Åkte vidare och stannade i Koronos där vi stannade och åt på en mysig restaurant. All mat var från byn och det var mycket mat! Lamm, kyckling, sallad, potatis och mycket mer..
Foto: Ville
Träffade en gubbe på vägen upp till bilen :)
Sedan åkte vi till Apiranthos som även kallas marmorbyn, husen, gatorna och kyrkan var gjord i marmor.
Fast jag hittade en till gubbe att fota :)