<< Antes Fotoblogg -

Vw Golf - 89

Hade inte så mycket att göra idag så åkte upp till Kungsberget för att kolla om man kunde åka upp där på berget (ska fota en bil däruppe nån dag). Och det kunde man, om man åker förbi bommen.
Passade också på att ta några bilder på min bil för att träna lite + att jag ville ha några nya fräscha bilder. Dock orkade jag inte tvätta den innan :P
Jag hann ta ganska många bilder men inte så många som jag ville, det började ösregna efter ett tag!
Första bilden är lite HDR

Sommarkväll, Gävle 28 juli

Läste i tidningen att det var SommarKväll i Gävle med några artister som skulle sjunga på Stortorget. Jag hade inget speciellt att göra så smsade Ville som jobbar i Gävle och han var också lite sugen att kolla på det efter han slutat.
Det var tydligen Nickelodeondagen också så det var massa småungar där så kändes lite fel för oss haha.
Jag tog i alla fall några bilder.
De som uppträdde var: Lovestone, Amy Diamond, Star Pilots, Alice, Darin, Pernilla Wahlgren och Timoteij.

Jämtland, Grönviken 23 - 27 juli

I fredags åkte jag, morfar och Kajsa till Grönviken i Jämtland för att fiska bland annat. Vi bodde hos min moster och Putte. Vi fiskade varje dag fast på söndagen blev det typ bara en halvtimme tidigt på morgonen eftersom det började regna.
Jag har knappt fotat någonting däruppe :S fattar inte varför.. Blev ungefär 40 bilder sammanlagt under de där 5 dagarna så det känns inte värt att göra ett inlägg/dag så lägger upp alla redigerade bilder på samma..
Vi var i Hungesjön och fiskade alla dagar, väldigt fint där :) mycket fisk också!
Åkte ut och fiskade senare på kvällen också och då glömde jag kameran. Självklart fick jag en väldigt fin Öring men den blev det ingen bild på.. Det var en fin solnedgång också men det blev det inte heller någon bild på :P
Tog en bild senare när vi kom hem.
Det satt en stor fågel på taket, vi trodde att det var någon sorts uggla. Men nu vet jag att det var en tornfalk!
Det regnade hela söndagen..
Efter regn kommer solsken
En nöjd morfar :)
På vägen hem, Ljusdal
Järvsö
Det var några roliga dagar och vi fick rätt mycket fisk! :)
Både abborre, harr, öring och gädda..

Parken Zoo, Eskilstuna 19 juli

Idag åkte jag och pappa till Parken Zoo i Eskilstuna för att gå på djurparken där :)
Skulle egentligen stannat där när vi var påväg hem från Öland men då var det så varmt att vi inte orkade, skulle ta det en annan dag istället :)
Det var roligt att fota massa djur och jag blev nöjd med några bilder i alla fall.
Skulle vilja skriva vilka djur det är på bilderna, men kommer inte ihåg alla så skriver bara de jag minns :P
Asiatisk tiger
Gibbonapa tror jag
Drill
Drill igen
Någon sorts lemur
Leopard
Surikaterna var så söta! :D stod på bakbenen typ hela tiden också
Någon typ av trana
Krokodil eller alligator
Asiatiskt lejon

17 juli Hille

Idag var det dags för bröllop igen!
Först var det porträttfotografering i Mackmyra men jag fotade inte där..
Sen åkte vi till Hille kyrka där bröllopet skulle vara.
Alla bilder är fotade med Canon 50mm/1.8 som jag alltid använder till bröllop! :)

Dom hade många barn!

Engeltofta 15 juli

Åkte ut och fiskade med morfar ikväll, det blev väldigt dåligt med fisk den här gången. Men det blev ganska häftiga moln senare på kvällen :P
Sen när vi åkte hemåt stannade vi vid Engeltofta som ligger någon mil utanför Gävle. Jag ville fota vatten med lång slutartid bland annat.

På hemväg... 12 juli

Idag var det dags att åka hemåt. Och det var även första dagen som det regnade lite, lite.
Den här bilden tog jag från fönstret på hotellet.
Vi stannade på flera ställen längs vägen eftersom det är jobbigt att sitta still i en bil i typ 50 mil. Bland annat i Valdermarsvik.
Där var det grymt fuktig luft och kvavt, gick knapps att andas :P
Gick lite vid hamnen..
En snigel segade sig över en väg
Vi var in i en fotobutik och ägaren sa att vi kunde gå upp på ett berg för att få en fin utsikt över den lilla staden, så vi gjorde det. Var rätt jobbigt att gå upp.. Men utsikten var fin :) Blev ett panorama
Sedan åkte vi vidare till Söderköping och Göta Kanal. Där var det sjukt varmt så vi blev inte där så länge, men några bilder blev det i alla fall :)
Ja, det var alla bilder från pappas och min lilla resa. Hoppas ni orkade kolla igenom alla!! :)

Öland och Oskarshamn 11 juli

Det blev att ligga på stranden hela för- och eftermiddagen idag innan vi åkte till Oskarshamn igen..
Blev bara en bild :P
Vi gick lite i Oskarshamn på kvällen. Jag såg en fiskmås som kliade sig
Sen såg vi en katt..
Pappa började leka med den

Öland 10 juli

Idag åkte vi till Ekerums Camping för att sola och bada :)
Jag lämnade kameraväskan i bilen så bara kompaktkameran fick följa med till stranden..
Gick ut i vattnet med kameran!! :O
Efter stranden åkte vi till Borgholms slottsruin
Jag var tvungen att fota det här trädet som stod helt ensamt där ute på ängen
Senare på kvällen bestämde vi oss för att åka till Ölands södra udde, vi åkte förbi flera skyltar där det stod "Varning, djur på vägen" och ja, det var det.. Vissa kor gick mot bilen, pappa blev rädd och började backa :P
Fyren Långe Jan
Långe Jan och korte Jan (ja pappa heter Jan)
Såg flera hjortar på vägen hem
Öland är fint med alla väderkvarnar :)
Pappa fotade mig när jag fotade!

Födelsedag och Öland 9 juli

Idag fyllde farfar 94 år så vi var dit och sa grattis och var där ett tag innan det bar av mot Öland.
Gunbritt
Pappa fick köra över bron när vi åkte dit för att jag skulle fota lite :P
När vi åkt över bron så stannade vi vid en camping som heter Mölltorps Camping och låg precis till höger när man kört av bron. Det var en fin strand och härligt vatten så vi blev kvar där ganska många timmar :)
Efter stranden åkte vi till Mörbylånga där vi hyrt ett rum på Paradisgården, det var en fin trädgård precis utanför dörren :)
På kvällen gick vi ner mot havet för jag ville fota!
Solnedgång

Blå Jungfrun 8 juli

Idag åkte jag och pappa på en båttur till Blå Jungfrun (även kallad Blåkulla). Det gick en båttur från hamnen ut till ön som ligger mellan Oskarshamn och Öland och det tog 1½ timme.
Det var en liten (1 km lång) men jättefin ö med massa klippor, skog och grottor.
Det var väldigt varmt den dagen så det var lite jobbigt att gå..
Nu kommer det en bildbomb men hoppas ni orkar kolla igenom alla :)
Såg en havsörn ;o
Men det blev en sån dålig bild att jag nästan skäms att lägga ut den..
Pappa fotade mig också ;o
Någon labyrint som tydligen skulle ge tur om man går i den..
Har aldrig sett så släta klippor i Sverige tror jag
När vi kommit hem och skulle ut och äta senare på kvällen så ser vi att ett helt kvarter är avstängt mitt i stan med massa polisbilar, brandbilar och ambulanser så vi gick dit och kollade. Det var tydligen en kille som stod på ett hustak och hotade att hoppa, jag tog några bilder med kompaktkameran (orkade inte ta med hela kameraväskan den kvällen :P)
Läste i tidningen dagen efter att han gav upp efter 4 timmar, naken var han också!

Oskarshamn 7 juli

Idag åkte jag och pappa ner till Oskarshamn för att hälsa på farfar som fyllde år och sen åka till Öland några dagar..
Det var lite segt att åka/köra bil i nästan 50 mil men det gick bra. Tog ungefär 7 timmar.
Första bilden tog jag när vi stannade i Katrineholm för att äta mat..
Har gjort en ny kategori som heter Oskarshamn/Öland som jag kommer samla alla bilder i, för det kommer bli många :P
På kvällen gick vi till hamnen för att det var bilutställning där på kajen så det blev några bilder :P
Hamnen..

Fiske...

Åkte till havet igår kväll med morfar för att testa fiskelyckan. Det började väldigt dåligt, fick typ inte ett napp på flera timmar. Sen rodde vi till ett annat ställe och där fanns massor med fisk. Mellan kl 21 och 23 fick vi säkert 100-150 st abborrar sammanlagt!!? Det var helt sjukt, nappade på nästan varje kast.. Har aldrig fått så mkt fisk förut. De flesta var ganska små men det var roligt ändå :)
Tog lite bilder på solnedgången också, det var nog den finaste jag fotat. Himlen var underbar!!
Liten panorama
Morfar drar upp en fisk
Strax innan vi åkte hem

Rättvik bröllop

I lördags följde jag med Per till Rättvik för att vara med och fota ett bröllop. Det var hemskt att åka dit och hem när det var över 30 grader varmt (ingen AC i bilen heller) :P
Det var porträttfotografering före själva bröllopet fast då fotade inte jag utan ville mest kolla hur Per gjorde med blixtarna och sånt..
I kyrkan fotade jag lite i alla fall. Det var ganska trång kyrka så man stod/satt mest på samma plats  nästan hela tiden.
Märkte att alla bilder blev visst stående :P

Downhill, Kungsberget

Läste i tidningen tidigare i veckan att det skulle bli downhilltävling i Kungsberget idag och imorgon så tänkte att det kunde vara kul att testa fota sånt :)
Downhill är att man cyklar nedför ett berg på en bana och ska få snabbast tid..
Fast idag var det bara träning och kval.. Ville hängde med och vi gick upp en liten bit för berget och stod lite ovanför målet. Det var så jävla varmt där!
Gick runt och fotade där ungefär i en timme sen orkade vi inte mer.
Blev nöjd med ganska många bilder faktiskt!